پاسخ به سه سوال کلیدی در بازاریابی

پاسخ به سه سوال کلیدی در بازاریابی

برای شروع کردن یک کار جدید در زمینه بازاریابی و تبلیغات یک کالا یا خدمات جدید سه سوال را حتما باید از خودتان بپرسید و جواب این سوالات را پیدا کنید. بسیاری از افراد که تجربه و دانش کافی در مورد بازاریابی ندارند فقط سوال شماره یک برایشان پیش می آید و دو سوال دیگر را مورد توجه رار نمی دهند.

۱. آیا برای محصول یا خدمات ما بازاری وجود دارد؟

اولین سوال که حتما برای همه افراد پیش می آید این است که آیا برای محصول ما بازاری وجود دارد یا خیر؟ آیا این محصول تقاضای لازم از سمت مشتریان در جایی که ما قرار است کار کنیم دارد؟توجه داشته باشید که نزدیک به 80 درصد محصولاتی که برای اولین بار وارد می شوند با شکست مواجهه می شوند و تنها 20 درصد از آنها نتیجه دلخواه را می گیرند.

این 20 درصد هزینه که برای تولیدشان صرف شده است را باز می گردانند و بعد از مدتی هم به سوددهی می رسند. از میان 100 محصول جدیدی که به بازار در طول سال عرضه می شود فقط یکی از آنها مورد استقبال زیادی می رسد و فروش عالی پیدا خواهد کرد. مثلا روزانه اپلیکیشن های موبایل بسیار زیادی تولید و به بازار عرضه می شود اما در طول سال تعدا انگشت شماری از آنها عمومیت می یابد و طرفداران زیادی پیدا می کند.

امروزه استراتژی بهتر این است که «اول مشتری را پیدا کنید». هرگاه ایده محصول یا خدمت جدیدی را در ذهن دارید، فورا به یکی از مشتریان خود زنگ بزنید و این ایده را با او در میان بگذارید بدون اینکه از پرسش نامه یا نظرسنجی رسمی استفاده کنید. آیا آن را می‌خرد؟ چقدر برایش پول می‌دهد؟ مشتری چه نواقص و ضعف‌هایی در ایده اولیه محصول یا خدمت جدید می‌بیند؟ در این صورت با کمک مشتری خود بدون صرف هیچ گونه هزینه ای می توانید اطلاعات زیادی در مورد آینده محصول خود به دست آورید.
با انجام این کار می توانید زمان وارد شدن به بازار را جلو بیندازید و با اعتماد به نفس و اطمینان بیشتری به بازاریابی محصول خود بپردازید.

۲. اندازه بازار چقدر است؟

باید حتما بررسی که که جامعه هدف و بازار شما دقیقا چقدر است آیا به اندازه کافی بزرگ است؟ این سوال جز سوالاتی است که بسیاری از صاحبان کسب و کار به ان توجه نمی کنند. در صورتی که این سوال و پاسخی که برای آن به دست می آورید اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا از این طریق شما متوجه می شوید که به چه میزان می توانید از محصول خود تولید کنید. و تا چه میزانی می توانید از فروش محصول خود به سود برسید.

در تحلیل اولیه، هزینه دقیق تولید محصول یا خدمت و قیمت سود آور برای آن را مشخص کرده و نتیجه را با سایر روش‌ های ممکن برای خرج آن مبلغ مقایسه کنید. بعد از انجام این کار باید مشخص کنید که باید در هر بازه زمانی چه میزان محصول را تولید کنید تا با شکست مواجهه نشوید. در این صورت است که متوجه می شوید آیا کاری که دارید تنجام می دهید سود کافی را برای شما به همراه خواهد داشت یا خیر؟

۳. آیا بازار محصول ما متمرکز است یا اینکه به صورت پراکنده است؟

سوال بعدی که باید  از خودتان بپرسید این است : «آیا بازار محصول ما به اندازه کافی متمرکز است یا اینکه به صورت پراکنده است؟» مشاهده افرادی که در مکان‌ های مختلف خود را متقاضی محصول و خدمت‌ شما نشان می دهند، تضمینی بر این موضوع نیست که بازار به اندازه کافی متمرکز است و با روش‌ های تبلیغاتی و کانال‌ های بازار فعلی می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید و بخواهید با خیال راحت کارتان را آغاز کنید.

یکی از حالت هایی که ممکن است در این بررسی ها پیشمی آید این است که مثلا شما می بینید که افرادی که خواستار محصول شما هستند نزدیک بهصد هزار نفر هستند اما این افراد در شهرها و روستاهای زیادی که فاصله زیادی از یکدیگر دارند پراکنده شده اند. در این صورت کار شما برای رساندن محصول به دست همه آنها بسیار سخت و هزینه بر می شود. باید حتما برای این مشکل راه حل ماسب پیدا کنید و حتما محصول خود را در اختیار آنها قرار دهید اگر می خواهید موفق باشید زیرا تنها راه موفق شدن شما در کسب و کار داشتن مشتری است.

توجه کنید همیشه وجود داشتن تعداد زیادی از افراد که خواستار محصول شما هستند باعث پیروزی شما نمی شود. زیرا ورود به آن بازار با رسانه‌های تبلیغی یا کانال‌های بازار موجود ممکن نیست. نکته مثبتی که در این زمینه وجود دارد این است که بستر اینترنت این امکان را برای شما فراهم کرده است که به راحتی با هزینه های کم و قیمت هایی مناسب به بزارهای جهانی و بزرگ راه پیدا کنید.

اینترنت بستری است که هم می تواند بهترین ابزار برای تبلیغات باشد هم می تواند بدترین نوع آن باشد. از این نظر که شما می توانید با هزینه بسیار کمی تبلیغات خودرا به سم و نظر میلیون ها فرد برسانید بسیار خوب است اما از این جهت که بسیاری از افرادی که پیام های تبلیغاتی اینترنتی دریافت می کنند به سرعت ان را پاک می کنند و علاقه ای برای خواندن آن ندارند بدترین است.

با استفاده از مطالبی که در این مقاله گفته شد و سایر مقالات سایت همکاری در فروش شرکا که در زیر نام برخی از آنها آمده است شما می توانید در کسب و کار خود پیشرفت های زیادی داشته باشید فقط کافی است خودتان را قبول داشته باشید و مطمئن باشید که اگر دیگران توانستند پس شما هم می توانید.

۵ نکته برای یک بازاریابی اینترنتی

چگونه کالای خود را در اینترنت بفروشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.