چه زمانی باید به فکر رشد کسب وکار خود باشیم؟

چه زمانی باید به فکر رشد کسب وکار خود باشیم؟

راه اندازی یک کسب و کار جدید کامل متفاوت از توسعه کسب و کاری است که قبلا وجود داشته است و در بعضی مواقع اگر به زمان و نکات مربوط به رشد کسب و کار توجه نشود باعث شکست های جبران ناپذیری حواهد شد به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به نکاتی در مورد این که چه زمانی باید به فکر رشد کسب وکار خود باشیم؟ بپردازیم.

نکته بسیار مهمی که پیش از هر اقدام دیگری باید به آن توجه کرد آن است که تا زمانی که مشتری های خود را به یک اندازه قابل قبول رسانده اید هرگز به فکر توسعه دادن کسب و کار نباشید زیرا در این صورت ممکن است سرمایه بسیار زیادی را از دست بدهید یک اصل در این زمینه وجود دارد که می گوید چیزی نزدیک به 6 برابر آنچه شما برای نگهداری مشتری باید هزینه کنید را باید صرف کنید تا یک مشتری جدید پیدا کنید پس کاملا مشخص است که تا زمانی که شما این قدرت را پیدا نکرده اید که مشتریان خود را حف کنید به دنبال مشتریان جدید نباشید.

پس در صورتی که شما هنوز به این قدرت نرسیده باشید که مشتریان خود را حفظ کنید هرچقدر هم تلاش کنید تنها می توانید مشتریانی را که روزانه از دست می دهید برگردانید و نمی توانید به افزایش مشتریان فکر کنید.

بنابراین پیش از هر گونه اقدام در زمینه اختصاص منابع گسترده جهت رشد دادن تعداد مشتریان، نرخ حفظ مشتریان خود را کنترل کنید. در زیر لیستی از سوالات وجود دارد که پاسخ و ارزیابی انها می تواند به شما نشان دهد که آیا به مرحله ای رسیده اید که بتوانید به فکر گشترش کسب و کار خود باشید یا خیر؟

۱) معیارهای مناسب خود را انتخاب کنید

باید با توجه به نوع خدماتی که ارائه می دهید معیارهای مشخصی را انتخاب کنید و با بررسی این معیارها و انتخاب شاخص مشخص کار خود را توسعه دهید.

به عنوان مثال، استارت‌ آپ اربین که یک زیر ساخت برای اجاره املاک است معیارهای زیر را برای بررسی نرخ حفظ مشتری خود به کار گرفته است که آنها را بررسی می کنیم.

معیارهای سمت تقاضا (اجاره کنندگان)

نرخ رزرو مجدد کاربران چه میزان است؟

تعداد مشتریانی که برای دومین یا چندمین بار برای رزو ملک به ما مراجعه می کنند
هر مشتری چند شب رزو می کند؟

تعداد شب‌هایی که یک کاربر به هنگام یک بار اقامتش رزرو کرده است.
معیارهای سمت عرضه (مالکان املاک اجاره‌ای)

میزبانان فعال چند درصد هستند؟

درصد میزبان‌هایی که فعال هستند ا باید مشخص کرد.
هر میزبان تاکنون چه تعداد رزرو داشته است؟

تعداد رزروهایی که هر میزبان فعال تاکنون داشته است؟

پاسخگویی به این سوالات به صاحب این استارت آپ این آگاهی را می دهد که چه میزان رشد داشته است و هزینه ای را که تاکنون صرف کرده است چه سودی برایش داشته است.

تعیین بازه‌های زمانی سنجش نرخ حفظ مشتری

با توجه به استراتژی که شما برای کسب و کارتان دارید بازه زمانی که در آن نرخ حفظ مشتری را می سنجید متفاوت است اما باید توجه داشته باشید نوع کسب و کار شما از هر نوعی که باشد باید به صورت مداوم و در زمان های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مشخصی انجام شود.

مثلا در همان مثال بالا این شرکت باید زمان نرخ حفظ مشتریان را به صورت سالانه مشخص کند زیرا به طور معمول افراد سالیانه و در تارخ های مشخصی به مسافرت می روند. اما یک استارتاپ مانند سنپ که کارش جابه جا کردن مشتریان در سطح شهر است لازم است که این کار را به صورت هفتگی انجام دهد زیرا مشتریان این استارتاپ روزانه در سطح شهر تردد می کنند.

نرخ مشتریان تقریبا ثابت

به عنوان مثال شرکت اسنپ با بررسی مشتریان خود در می یابد که افرادی وجود دارند که هر هفته یک یا چند بار از اتوموبیل های این شرکت برای رفت و امد استفاده می کنند به این صورت مشتریان ثابت شرکت مشخص می شوند.

بعد از اینکه پاسخ پرسش های بالا را پیدا کردید باید پاسخ ها را تجزیه و تحلیل کنید اگر از این تجزیه تحلیل ها به این نتیجه رسیدید که توانسته اید مشتریان خود را نگه دارید متوجه خواهید شد که خدمتتان مورد رضایت مشتریان بوده است و اکنون نوبت آن است که خدمات جدید ارائه دهید یا خدمات قبلی خود را توسعه دهید در غیر این صورت تمام تلاشتان را بر روی این بگذارید که بتوانید مشتریانتان را حفظ کنید زیرا شما هنوز آمادگی لازم برای گرفتن مشتری جدید نخواهید داشت.

دقت داشته باشید بعد از هر دوره زمانی باید مشتریان جدیدتر را با مشتری های قدیمی تر مقایسه کنید اگر توانسته باشید رضایت مشتری های جدید را بیشتر جلب کنید این مطلب نشان دهنده این است که شما در حال رشد هستید و خدماتتان بهبود یافته است. پس کاملا آماده ی توسعه کسب و کار شده اید اما دقت داشته باشید که وجود داشتن این آمادگی نشان دهنده این نیست که شما می تواید هر کاری انجام دهید بلکه توسعه خدمات هم باید کاملا با برنامه و هوشمندانه صورت گیرد.

اگر تا کنون هیچ کسب و کاری راه اندازی نکرده اید فقط مافی است وارد قسمت عضویت سایت همکاری در فروش  شرکا شوید مشخصات خود را وارد کنید و به اعضای این شبکه بزرگ بپیوندید تمامی مراحلی که برای ساخت فروشگاه نیاز است به زبان فراسی و با جزئیات کامل برای شما گام به گام شرح داده شده است به همین دلیل برای ایجاد این کسب و کار نیازی به دانش اولیه ای ندارید و فقط باید سعی کنید ترفند های جذب مشتری و سئو سایت را بیاموزید تا از رقیبان خود عقب نمایید و حداکثر سود ممکن را نصیب خود کنید. توجه داسته باشید سایت مدیناس محصولات بسیار متنوعی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.