بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست

بازاریابی شبکه های اجتماعی فرآیندی است برای تولید محتوا، برای پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی و جذب مخاطب در کمترین زمان و بیشترین سرعت ممکن.

تنها نتیجه بازاریابی شبکه های اجتماعی بدست آوردن ترافیک است.

– برای رسیدن به این نتیجه چکار باید بکنیم؟

– ایجاد محتوا

طبیعتاً، ایجاد محتوا در هر پلتفرم متفاوت است. در یکی نوشته شما بهترین است. در یکی دیگر، ویدیو و در یکی عکس بر همه برتری دارد.

به همین دلیل من قصد دارم اختلافات بین چند پلتفرم از شبکه های اجتماعی که در ایران نیز کاربرد دارد را به شما نشان دهم و چگونه می‌توانید برای بازاریابی شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید.

همانطور که خواهید هر پلتفرم نیاز به استراتژی متفاوت تر دارد. در این شبکه ها همه می‌خواهند مطالب شان ویروسی شود. اما برای انجام این کار، محتوا باید جذاب باشد تا مردم بخواهند آن را به اشتراک بگذارند. محتوا شما باید بسیار خوب باشد تا مخاطب شما آن را به دوستانش معرفی کند. در غیر اینصورت استراتژی شبکه های اجتماعی شما هر چقدر هم که خوب باشد شکست می‌خورد.

در ادامه بعضی از اصطلاحات شبکه های اجتماعی را مرور می‌کنیم:

محتوا (content): به هر چیزی که شما ارسال می‌کنید در این رسانه ها محتوا می‌گویند. این میتونه یک عکس در اینستاگرام باشه، یک پین در پینترست، یا یک مطلب در تلگرام و غیره …باشد.

متن (Context): گری وینچوک در پست خودش در سال 2012 به شوخی گفت: اگر محتوا پادشاه باشد، پس متن خدا است. خوب این متن است که شما برای همه چیز استفاده می‌کنید مثل ویدیو، اینفوگرافیک و… .

هشتگ (Hashtags): “«هشتگ عبارت است از واژه یا عبارتی که قبل از آن علامت # آمده و داخل پیامی برای شناسایی کلمه‌ی کلیدی یا موضوع موردعلاقه استفاده شده است و یافتن آن‌ها را آسان می‌کند.»” برای اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله هشتگ چیست مراجعه کنید.

اشتراک‌گذاری (share): وقتی مطالب شما جذاب و مفید باشد برای مخاطبان و بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید آن‌ها محتوا شما را به اشتراک می‌گذارند و این بهترین حالت ممکن از استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی است.

اینستاگرام

اینستاگرام یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی به خصوص در ایران است که ماهانه ۸۰۰ میلیون کاربر فعال دارد. اگر بتوانیم از اینستاگرام درست استفاده کنیم و ترفندهای‌ آن را بدانیم به راحتی می‌توانیم برندمان را محبوب‌تر کنیم و همچنین محصولات و خدمات را بفروشیم. شما حتی اگر سایت نداشته باشید باز تا حدی می‌توانید از روش‌های بازاریابی با اینستاگرام استفاده کنید. اگر فرصت بازاریابی با رسانه‌های اجتماعی را از دست بدهید، یک ابزار تبلیغاتی رایگان و بسیار قدرتمند را کنار گذاشته‌اید.

مدل‌ جدید بازاریابی اینترنتی که روز به روز در حال رایج شدن است، هدایت افراد سایت به رسانه‌های اجتماعی است. (درست بالعکس طرز فکر بعضی از دوستان که می‌گویند فقط باید از شبکه های اجتماعی خروجی بگیریم.) پس از آنکه بازدیدکننده دنبال‌کننده یکی از رسانه‌های اجتماعی شد، به او دسترسی داریم و می‌توانید پیام‌های بازاریابی را از این طریق برایش ارسال کنیم.

میزان استفاده کاربران ایرانی از شبکه های اجتماعی

در ادامه برای شما از سایت نظربازار یک اینفوگرافیک گذاشتم که در قسمت اول اینفوگرافیک دیده می‌شود که خانم‌ها در همۀ موارد، جز جست‌وجو برای محتوا و استفاده از پیام‌رسان‌ها درصد کمتری در مقایسه با آقایان دارند. درخصوص استفاده از پیام‌رسان‌ها نیز درصد ساختن حساب کاربری خانم‌ها در تلگرام در مقایسه با آقایان بیشتر است و آقایان در ساختن حساب کاربری در اینستاگرام و واتس‌آپ درصد بالاتری دارند.

مهم‌ترین هدف استفاده از اینترنت در بین ایرانی‌ها «جست‌وجوی محتوا» است. به‌علاوه با کسب آمار ۶۰ درصد به‌عنوان مهم‌ترین اولویت آن‌ها نیز تعیین گردید. بعد از آن، «استفادۀ کاری» مثل ایمیل، برنامه‌های پیام‌رسان حرفه‌ای، وبینار و کنفرانس ویدئویی و «رسانه‌های اجتماعی» مثل اینستاگرام و پیام‌رسان تلگرام، با آماری نزدیک به ۵۰ درصد در رتبۀ دوم قرار دارند.

 

 

1 دیدگاه در “بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.