چگونه رقبا را تجزیه و تحلیل کنیم؟

چگونه رقبا را تجزیه و تحلیل کنیم؟

در هر کسب و کاری که وارد شوید افرادی هستند که کار شما را انجام می دهند افرادی که از شما موفق تر هستند به عنوان رقبای آشکار شما شناخته می شوند که برای اینکه بتوانید از آنها جلو بزنید و جا نمانید نیاز دارید که نقاط قوت و ضعف آنها را بررسی کنید. این کار در تمامی زمینه های از ورزش های تیمی و انفرادی گرفته تا جنگ هایی که سالیان پیش به وجود می آمدند؛ انجام می شد. در این مقاله بررسی می کنیم که چگونه رقبا را تجزیه و تحلیل کنیم؟

در طول تاریخ همیشه تجزیه و تحلیل رقبا بوده است که سبب پیدایش ایده های جالب تر و کارآمدتر شده است به عنوان مثال اگر زاکربرک توجهی به ضعف های ایده مای اسپیس نداشت شاید ارتباط های امروزی هنوز به وجود نیامده بودند.

در گذشته برای بازاریابی از استراتژی دفاعی و رقابتی استفاده می شد اما بعد از اینکه تمامی کسب وکارهای موفق استراتژی رقابتی را به عنوان عامل پیشرفت خود معرفی کردند به این استراتژی توجه بیشتری شد.

استراتژی‌های رقابتی سه موضوع فرآیند، محصول و مشتری را محور کار خود قرار داده است. در واقع، کسب وکارها سعی می‌کردند از لحاظ فرآیند کاری که هر چه ساده و بهینه‎‌ تر باشد، منجر به هزینه‌های کمتر خواهد شد؛ از لحاظ کیفیت محصول و انتخاب مشتری بر رقبا چیره شوند.

امروزه با گسترش و همگانی شدن اینترنت تجزیه و تحلیل رقبا به کاری کاملا متفاوت از قبل تبدیل شده است. همه دارندگان کسب و کار به خوبی می دانند که هر کسب و کاری که توان رقابت و بهینه سازی نداشته باشد به زودی با شکست مواجه خواهد شد و برای موفق شدن باید ارتباط موثر و مداوم با مشتری داشته باشند.

شاید با خودتان بگویید برای تجزیه و تحلیل کار سختی نخواهید داشت و فقط کافی است سه معیار گفته شده را مدنظر قرار دهید اما با وارد شدن به این کار و گذشت زمان خواهید دید که معیارهای جزئی تری هم وجود دارند که اگر به درستی آنها را دسته بندی نکنید سبب گیج شدن شما و بروز مشکل خواهند شد.

این کار، کار سختی نیست فقط نیازمند زمان و تمرکز کافی است برای این‌ که این کار به درستی انجام گیرد، نیازمند یک برنامه‌ی صحیح برای نظارت و تحلیل هستید. برنامه‌ای که به شما نشان دهد دنبال چه چیزهایی باشید و چرا؟ در این صورت بین انبوهی از اطلاعات، آمار و ارقام گم نخواهید شد.

خوش‌ بختانه ابزارهای بسیار مفیدی برای این کار وجود دارند که چند مورد از آنها را بررسی خواهیم کرد.

 

ابزار تحلیل رقبای Mention

یکی از جالب‌ ترین ابزارهایی که در رابطه با تحلیل رقبا وجود دارد، mention است. این ابزار بخش‌های مختلفی دارد. یکی از بخش‌های جالب آن دیدن رقیبانتان است، در این صورت  شما بدون اینکه هر روز به سایت رقیبتان سر بزنید می توانید روند پیشرفت و میزان فعالیت سایت او را ببینید. منشن به راحتی تمام اتفاقات جدیدی که در سایت رقیبتان می افتد را به شما نشان می دهد.

داشبورد منشن به شما کمک می کند که عملکرد خود و رقیبتان را با هم مقایسه کنید.

چگونه رقبا را تجزیه و تحلیل کنیم؟

ابزار تحلیل رقیبان Moz

ابزار Moz یکی دیگر از ابزارهایی است که کار تحلیل رقبا را برای شما آسان می کند. این ابزار به دلیل این‌که توسط یک شرکت مشهور تولید شده است شهرت و محبوبیت زیادی دارد. Moz اطلاعات بسیار مفیدی از سئو رقبا در اختیار شما قرار می‌دهد، استفاده از این ابزار پولی است.

ابزار تحلیل Buzzsumo

این ابزار یک رویکرد کاملا متفاوت با ابزارهای بالا دارد و به این شکل است که محتوایی را که شما نوشته اید را برای شما تحلیل می کند و با وارد کردن کلیدواژه های مختلف به شما می گوید که این کلیدواژه به چه میزانی به اشتراک گذاشته است و متن شما در چه جایگاهی نسبت به این کلیدواژه قرار دارد. این ابزار مناسب ترین ابزار برای بازاریابی محتوایی است.

همچنین شما با دیدن پربیننده ترین پست‌ها می‌توانید علایق مردم را کشف کنید و با برنامه ریزی دقیق تری محتوای خود را تولید و انتشار دهید.

بسیاری از کارشناسان معتقدند در کنار استفاده از ابزارهای مختلف باید برخی عوامل را به صورت دستی پیگیری کرد و در مورد آن‌ها فکر کرد. به عنوان مثال باید کارهای زیر را انجام دهید.

۱)‌ وب‌سایت آن‌ها را با دقت ببینید و در صفحات مختلف آن بچرخید:

یک لیست تهیه کنید و نقاط ضعف و قوتی که در سایت رقیب پیدا می کنید، را در آن بنویسید.

۲) بررسی کنید که آنها از چه روشی برای جذب مشتری استفاده می کنند. سعی کنید با دقت بررسی کنید تا تمامی راه ها را پیدا کنید.

۳) میزان قابلیت استفاده وب‌ سایت آن‌ ها را از لحاظ قابل دسترس بودن، هویت، نحوه رساندن محصول به مشتری و تولید محتوا تحلیل کنید.

۴) آیا آن‌ها از بازاریابی محتوایی کمک می گیریند؟ از چه روشی برای انجام این کار استفاده می کنند؟

۵) آنها به چه اندازه برای بازاریابی هزینه می کنند؟

با دیدن میزان فعالیت آنها در سایتشان می توانید تخمین بزنید آنها چقدر برای سایتشان بودجه کنار گذاشته اند. یک تحلیل خوب به شما کمک می کند از روش هایی که سرمایه بیشتری را به شما بر می گردانند استفاده کنید.

۶) راه هایی که رقیب شما به آنها توجه کرده و شما آنها را نادیده گرفته اید؟

ممکن است هر کدام از رقبای شما فرصت‌های مناسبی را شناسایی کرده و از آن‌ها بهره می‌برد. شما هم باید آنها را بررسی کنید و از آن را ها برای نشان دادن خودتان استفاده کنید بی توجه بودن به این راه های ناشناخته می تواند به ضرر شما تمام شود.

اگر به دنبال راه اندازی کسب و کار جدید هستید از همین امروز در فروشگاه ساز شرکا عضو شوید و فروشگاه اینترنتی رایگان خود را با بیشترین محصولات ممکن راه اندازی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.